2016. október 27., csütörtök

Kísérletezősdi....Alkotó részecskék

Szüllőné Bíró Ágnes ajánlása:
Miért süt a nap? Hová tűnik a limonádéban a cukor?
Ki ne szembesülne naponta szülőként azzal, hogy a 6-7 éves gyermeke kérdéseire nem tud válaszolni.
Tapasztalatom szerint ebben az életkorban  (6-10 éves korig ) a gyerekek rendelkeznek azzal a fantasztikus képességgel, hogy rá tudnak csodálkozni a legegyszerűbb dolgokra is, rá mernek kérdezni, amire mi felnőttek nem.

Az óvodai, és iskolai tananyag segítségével megismerkednek a kisebbek élő környezetünk csodáival, de nem jut idő a minket körülvevő anyagokra. Mire az általános iskolában elkezdődnek a természettudományos tantárgyak, a diákok elveszítik a naiv kíváncsiskodás képességét, és egy vállrándítással közlik, hogy nem értem én ezt a kémiát, esetleg utálom a fizikát.


Miről szól ez a program?
·        A foglalkozásokon a játékos kísérletek során háztartási, és főként a konyhai alapanyagokkal fedezhetik fel a gyerekek az anyagok tulajdonságait, a kémia, és a fizika legalapvetőbb törvényszerűségeit (oldódás, sűrűség, kristályosodás, egyensúly, gravitáció ...)
               
· A kicsik sokszor megelégszenek azzal, hogy két különböző tulajdonságú anyagot összekevernek, s a magyarázat meghallgatása nélkül is emlékezni fognak, hogy új textúrát alkottak, vagy esetleg ez a kétféle dolog soha nem elegyedik egymással.

·   A kísérletek előtt mindig hagyom tippelni a kis tudósaimat, hogy mi lesz a folyamat kimenetele, hangsúlyozva, hogy nincs jó vagy rossz válasz, hiszen nincsenek ismereteik ez irányban. Sőt díjazom a merészséget, ha valaki bátran véleményt formál, hogy mi fog történni. A csodálatos az, hogy néhány foglalkozás után ráéreznek az ízére és önálló teóriákat állítanak fel. Egyre öntudatosabban, egyre tudományosabban fogalmaznak, beleszőve minden olyan szót, amit addig hallottak.
·   Az ismeretek elmélyítésére gyakran hívjuk segítségül az alkotó tevékenységet az adott témakör anyagainak felhasználásával, mert a kisebb gyerekek mindennapjainak egyébként is fontos része a festés, színkeverés, művészkedés.

·         Sokszor kapnak „mérnöki” feladatokat is, ami persze a műanyag kockákhoz szokott kis konstruktoroknak is fejtörést okoz, hiszen ez esetben konyhai alapanyagok az építőelemek.

            
Mi értelme van siettetni a természettudományos látásmódot?
A saját élményen alapuló megtapasztalás – keverés, gyúrás, oldás, lendítés, pörgetés, elraktározódnak valamelyik hátsó polcon, és amikor hetedikben a komoly kémia, vagy fizika órán előkerül a témakör, akkor előkúszik egy ismerős emlék, és máris biztonságban érezheti magát a gyermek, hiszen ezt ő már megtapasztalta, érti miről beszél a tanár.



Szüllőné Bíró Ágnes
További információk a programról:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése