2016. október 13., csütörtök

AnyaPARA

Kövesi Mariann életvezetési tanácsadó cikke

Egy anyukával arról beszélgettem, milyen könnyen beránthatja a szorongás spirálja az embert, ha arról van szó, hogy a gyereknek valami baja lehet. 
Anyaként sokszor képesek vagyunk valami olyan dolognak jelentőséget, és azzal együtt veszélyforrást tulajdonítani, ami egyébként nem tűnne veszélyesnek. 

"Veszélyes" lehet a földre esett kenyér, egy náthás felnőtt közelsége, egy esés a játszótéren, egy trópusi vírus létezése, ami valahol felütötte a fejét, és még sorolhatnám.
Mi van akkor, ha a veszély észlelésekor elkap a szorongás spirálja, és egy földről felszedett csikk eldobatása után már azt vizionálom, hogy a gyereket azonnal kórházba kell vinnem minimum gyomormosásra. Persze ez így most komikusan hangzik, de biztos mindenkivel volt már olyan, hogy egy másik józan felnőtt szavai kellettek ahhoz, hogy az adott helyzetben megnyugodjunk. De nincs mindig kéznél egy józan hang, és a szorongás spirálja könnyen maga alá temetheti az erre hajlamos anyukákat, és órákig vagy akár napokig is szoronghatunk egy vélt veszélyen.

Ha felismerjük, hogy mi bizony hajlamosak vagyunk erre a működésbe, akkor érdemes tudatosan közbelépni, mielőtt elveszünk dr. Google és az internet útvesztőjében! 

Tudatosítás (ezt érdemes gyorsan egy papírra leírni):
1. Figyeljük meg, hogy milyen érzések vannak bennünk!
2. Azonosítsuk a szorongást keltő gondolatokat!

3. 0 és 100 között mennyire erős a szorongásom?

Racionalizálás:
1. Mi a legrosszabb, ami történhet? Mit fogok tenni akkor?
2. Mi a legjobb, ami történhet?
3. Mi a legreálisabb, ami történhet?

4. Mit mondana egy barátom, ha elmondanám neki a jelenlegi szituációt? Mit mondanék egy barátomnak, ha elmondaná nekem ezt a szituációt?

Ha eddig a pontig sikerül eljutnod, akkor már érezheted, hogy szorongásod kicsit enyhült. Ne állj meg itt! Mivel a szorongás fiziológiás változásokat is elindít a testben, ezért érdemes azokra is odafigyelni!

1. Főzz egy citromfű teát!
2. Lélegezz mélyeket, lassan!
3. Próbálj meg kilépni a szituációból! Menj el sétálni, nyiss ablakot…., hogy gondolataid kicsit kitisztulhassanak!
4. Hívd fel egy barátodat, párodat, akinek elmondhatod, hogy mi történt!

Ha észreveszed magadon, hogy gondolataid már csak a gyerek és a vélt veszély körül forognak, minél előbb próbálj meg minél több pontot kipróbálni a fent felsoroltak közül, hogy minél gyorsabban kitisztuljon a fejed, és egy lépés távolságból rá tudj újra nézni a vélt vagy valós veszélyre!

Ha úgy érzed, hogy anyaságoddal vagy szorongásaiddal kapcsolatban segítségre van szükséged, akkor keress bátran!

Kövesi Mariann

Látogass el Mariann oldalára, hátha találsz magadnak további hasznos cikket!
Pszicho Életvezetés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése